• +38 (0352) 42-02-02
  • с. Великі Гаї, вул. Збаразьке кільце, 3
  • Пн-Пт 08:00-18:00
Україна, с. Великі Гаї,

вул. Збаразьке кільце, 3,

("Збаразьке кільце" м. Тернопіль)

Залишились запитання?

+38 (0352) 42-02-02

+38 (098) 175-15-00

Що потрібно знати про систему повного приводу

Які тільки фірмові назви не придумують автовиробники для позначення тієї чи іншої системи повного приводу. Розберемося в основних типах, щоб більше не плутатися у всьому цьому різноманітті. Перш за все, варто запам’ятати, що сам по собі повний привід ділиться всього на три види: підключається вручну (part-time), постійний (full-time) і підключається автоматично (torque on-demand).

Повний привід, що підключається вручну (part-time).

Система типу part-time зараз є вже застарілим типом повного приводу, але в певних умовах до цих пір вельми ефективним. Принцип роботи системи простий: в звичайному режимі автомобіль монопривідний, а одна з осей (найчастіше передня) жорстко підключається вручну важелем або кнопкою.

Чому жорстко? Тому що при активації повного приводу все колеса обертаються з однаковою швидкістю (тільки 50:50). З цієї причини включати повний привід рекомендується тільки на бездоріжжі або слизькій дорозі (пісок, сніг, лід і т.д.). На твердому покритті в поворотах машина просто “не захоче” повертати: передні колеса автомобіля проходять більший шлях, ніж задні, а тяга між осями НЕ перерозподіляється (міжосьового диференціала немає). В результаті колеса будуть ковзати, а трансмісія відчувати високе навантаження. Саме тому повний привід, що підключається вручну, найчастіше називають “тимчасовим”. Такий тип трансмісії встановлюється на Ford Ranger, Isuzu D-max, UAZ Patriot, Suzuki Jimni і ін.

Так ось, щоб тяга на всі колеса надходила постійно і не заважала машині повертати, в сучасній повнопривідної трансмісії є міжосьовий самоблокувалися диференціал (вискомуфта або Torsen). А на деяких машинах з таким типом повного приводу часто встановлюють ще й міжколісні блокування. Так званий постійний повний привід найчастіше можна зустріти на автомобілях підвищеної прохідності (Toyota Land Cruiser 200, Land Rover Defender, Lada 4×4 і ін.). Також в якості підтипу постійного повного приводу можна відзначити якийсь селективний вид, який поєднує переваги систем part-time і full-time. Зокрема, подібна трансмісія стоїть на Jeep Grand Cherokee (SelecTrac) або Mitsubishi Pajero (Super Select 4wd). Повний привід у цих автомобілів постійний з блокуванням міжосьового диференціала (на деяких машинах є і міжколісні блокування), а головне, з можливістю відключення переднього моста.

Повний привід, що підключається автоматичний (torque on-demand).

Подальший розвиток систем повного приводу поєднало механічну начинку повного приводу з електронікою, яка, отримуючи сигнали від блоку ABS (швидкість обертання кожного колеса, кут повороту керма, обертання автомобіля щодо вертикальної осі і т.д .), завідує перерозподілом крутного моменту між передньою і задньою осями, а в деяких автомобілях – і між окремими колесами. Повний привід, що підключається автоматично, ще називають “тягою на вимогу”. Працює така система за наступним принципом: в звичайному режимі машина моноприводних, але при пробуксовці коліс, різкому прискоренні або гальмуванні автоматично підключається друга вісь. В найпоширенішою схемою за це відповідає спеціальна муфта з багатодисковим зчепленням, наприклад Haldex на автомобілях концерну Volkswagen Group.

Однак існують і більш наворочені системи електронно-керованого повного приводу, в яких все набагато складніше. Наприклад, на автомобілі Acura ставиться система SH-AWD, в якій тяга на вторинну задню вісь надходить через гіпоїдні передачу і задні півосі, що зводяться в рух окремо за допомогою пакетів фрикционов. Така схема дозволяє не тільки перерозподіляти крутний момент між передніми і задніми колесами (при затиснутих фрикціонах тому може надходити до 70%), але і контролювати тягу між задніми колесами для поліпшення стійкості і керованості.

Не менш складний повний привід і у “зарядженого” Mitsubishi Lancer Evo X, у якого цілих три диференціала: центральний з електронним блокуванням, передній “самоблок” і активний задній “дифф” Super AYC, перекидають тягу між задніми колесами. При цьому важливо розуміти, що сучасні системи на основі електронно-керованих вузлів відносяться, по суті, до постійного повного приводу, оскільки в більшості систем є так званий преднатяг (на вторинну вісь перетікає до 10% крутного моменту). Це необхідно для того, щоб електроніка могла моментально перерозподілити крутний момент.

Поділитись в соц-мережах: